top of page
  • Forfatters billedeEgraphics

SÅDAN KOMMER DU I GANG MED DET DER ANIMATION

Opdateret: 8. nov. 2022



Ja, animation er the shit …og du ved det

Du læser formentlig kun den her blog, fordi det ER gået op for dig, at animation er et formidabelt værktøj, hvis man jagter bedre forståelse i kommunikationen af sin virksomhed, større opmærksomhed om sit brand eller bedre konverteringer på sine annoncer. For dét kan animation bidrage med;


Omkring 90% kan huske et budskab, hvis det præsenteres med en video, hvorimod kun 10% vil kunne det, efter at have læst det i en tekst. Virksomheder der bruger videoindhold på deres website har 41% mere webtrafik end virksomheder, som kun bruger tekst og billeder. Er video implementeret direkte på din landingspage, kan den øge din kundekonvertering med 80%. Og 85% af marketingeksperter anser video som en særdeles effektiv måde at få opmærksomhed online.


Så der er god grund til at kaste sig over animationsvideo til at booste sin kommunikation af sin forretning. Men hvor skal man starte?


Sådan kommer du i gang

Først og fremmest skal du beslutte, hvilken agenda animation skal bidrage til hos jer. Lad os antage, at du enten vil have animation til at forbedre forståelsen for din forretning på dit website eller booste dit game på sociale medier.


1. Animation på dit Website – explainer til afklaring omkring dig og dit brand

På dit website vil det være oplagt at starte med at implementere en explainervideo, der med grafik, tekster og eventuelt speak eksempelvis forklarer hvem du er, hvad du vil og hvorfor. Inden explaineren sættes i produktion, bør du først og fremmest finde ud af, hvad dine kunder mest savner, når de besøger dit website. Sukker de efter en introduktion til, hvad I laver? Hvordan I arbejder? Hvem I er? Eller måske en mere dybdegående introduktion af hvordan jeres produkter eller ydelser fungerer i praksis? Når først videoens formål er fastlagt, kan I (eller vi) udvikle script og storyboard, og herefter kan animationsarbejdet påbegyndes.


Egraphics lavede for nyligt en lille tekst-explainer til forsikringsmæglerfirmaet Ruca, der ønskede at tydeliggøre firmaets brand promises til deres kunder. Videoen skal bruges på Rucas hjemmeside og sociale medier – både i sin fulde længde og klippet op i mindre bidder.



Sværere behøver det ikke være at give sine budskaber liv og opmærksomhed.



2. Animation på SoMe – motion graphic som opmærksomhedsskaber

Er I på jagt efter større rækkevidde eller bedre konverteringer på sociale medier, vil mindre motion graphics være det oplagte førstevalg. Selv helt små bidder motion graphic kan effektivt kommunikere, hvorfor en potentiel kunde skal se din vej. Motion graphics på SoMe får folk til at stoppe op i sin smartphone-scrolling, læse dit opslags tilhørende tekst og forhåbentligt udføre den handling, som du håber på: et klik til din hjemmeside, et køb af din vare, en tilmelding til dit nyhedsbrev eller noget helt fjerde. Det vil være oplagt at producere flere forskellige små bidder motion graphic med én rød tråd, som så enten kan implementeres i din annoncekampagne eller i en række almindelige posts på dine sociale medier.

Animationernes grafik bør altid bygges med øje for både din virksomheds visuelle identitet og det formål, som animationerne er sat i verden for. Hvad enten det betyder at de skal produceres i direkte forlængelse af eksisterende design, eller de skal agere diametral modsætning heraf.


Både explainervideoer og små bidder motion graphic vil med fordel kunne afrundes af en logoanimation, der understreger dig som afsender. Og sådan én kan genbruges igen og igen på alt videomateriale I fremadrettet producerer, ligesom den kan implementeres i fx præsentationer.



Og hos Egraphics hjælper vi jer selvfølgelig gerne i gang. Hiv fat i os via vores kontaktside eller i projektleder på tlf 60 38 89 01 eller ae@egraphics.dk



bottom of page