top of page
  • Forfatters billedeEgraphics

THOUGHT LEADERSHIP

Opdateret: 9. feb. 2023

Kunderne tiltrækkes af markedets eksperter. Dem som ved noget - dem som de kan stole på. Det er jo klart. Derfor er det smart at være markedets thought leader, for så er det DIG som kunderne søger.



Thought leadership er særligt relevant, hvis du befinder dig i et marked, som kræver særlig specialviden at mestre. Er du lokalbrugsejer, er det derfor mindre betydeligt at være thought leader, end hvis du er robotingeniør. Når det så er sagt, så er der uendeligt mange brancher, hvor det giver afkast at definere sig selv som branchens thought leader. Skal en kunde fx finde en green keeper, en robotingengiør eller et contentbureau (for den sags skyld), vil kunden som oftest researche markedet og finde ekspertråd hos branchens thought leader. Og når først kunden er imponeret over thought leaderens vidensdeling og formidlingsevner, er chancen for et køb betydeligt højere.


Du behøver hverken være dygtigst eller klogest for at være thought leader

Thought leadership handler nemlig mindre end som så om at være dem, som ved mest. Det handler i langt højere grad om at positionere sig, som dem der ved mest, ved at være synlig på fx google og sociale medier med sin specialviden.

De fleste af os søger information på internettet rigtig mange gange i løbet af et døgn. Så når vi skal investere i noget nyt, hvad enten det er nye kemi-fri vandflasker til ungerne eller en taglægger til nybyggeriet, er vi som købere ekstremt modtagelige for eksperternes viden – og søger det også aktivt. Thought leadership handler derfor mest af alt om at være til stede og synlig dér og når, kunderne søger sin viden.

Thought leadership handler således om at bygge langvarige kunderelationer, hvor kunden anser dig og dine ansatte som markedets mest troværdige eksperter.


Hva’ kræver det?

Det kræver først og fremmest gode formidlingsevner at blive markedets thought leader. Evner til at spotte den gode historie og skrive den gode tekst tilpasset den rigtige modtager. Det handler om at kunne informere og underholde på én og samme tid. Og derudover at have evnerne til at vide, hvordan teksten interagerer med søgemaskinerne – altså hvordan tekstens SEO bliver topklasse.


Når så din tekst er skrevet, skal den præsenteres for dit publikum, fx på dine sociale platforme, som nyhed på dit website eller linkes til i dit nyhedsbrev. Her er det sjældent nok at præsentere teksten i sin rene form. Læseren skal lokkes og fænges af noget visuelt materiale - om det så er optaget video, infografik, fotos eller animationsvideo. Hvad der er det rette, afhænger altid af teksten og dens kontekst.


Lad animation cementere dit thought leadership

Animationer er ekstraordinært gode til at formidle både simple og komplekse budskaber og kan være særligt virkningsfulde at inddrage i sin thougt leadership marketing. Det kunne fx i form af animeret infografik til posts på sociale medier eller som små miniexplainers der udkommer sammen med artikler eller blogposts.



Skal vi også hjælpe jer med at positionere jer som jeres markeds thought leaders? Så kontakt Anne Ejlerskov (specialist i strategisk kommunikation og projektledelse) på ae@egraphics.com eller tlf 60 38 89 01.


bottom of page